Sterren op het doek
Paul de Leeuw kiest in "Sterren op het doek" het portret van Twan de Vos
Nadat Paul de Leeuw een dag model gezeten had
heb ik thuis alle indrukken op me in laten werken.
Omdat ik een linosnede ging maken moest ik
op mijn atelier overnieuw beginnen.
Ik heb goed naar Paul gekeken en naar de interviews
van Hanneke Groenteman geluisterd.
Hieruit kwamen een aantal aspecten waarvan ik vond
dat ze aandacht moesten krijgen in het portret.
Het belangrijkste voor Paul de Leeuw zijn zijn kinderen, twee jongetjes,
vandaar het autootje in zijn hand.
Hij heeft een haat/liefde verhouding met eten,
vandaar het advies om meer fruit te eten.
Hij is een publiek figuur die voor en door zijn publiek gevoed wordt,
vandaar het publiek op de achtergrond, alle ogen zijn op hem gericht.
Paul is een trotse zelfbewuste leuke man, vandaar dat het publiek
in de vorm van het verenkleed van een pauw zit.
Mijn werktitel was dan ook Pauw de Leeuw.
De belevenissen bij "Sterren op het doek"
Het tv programma
"Sterren op het doek" nodigde mij uit
om een portret te maken van een bekende Nederlander.
Ze hebben mij gevraagd om een portret in linosnede te maken ;
1 omdat dit een heel ander portret oplevert en
2 om dit ontstaans- en werkproces te laten zien
Het leek mij ontzettend leuk om dit te doen, dus ik heb ja gezegd.
Voor mij begon het proces op 10 april, ik moest mij om 8.15 uur melden
op een benzinestation in Almere samen met de andere kunstenaars,
Brigitte Mulders en Corstiaan de Vries.
Deze plek is uitgekozen om te voorkomen dat wij weten wie de BNer zal zijn.
Het reisdoel is 300 meter verderop, een studiocomplex op een industrieterrein.
Na de make-up en wat eerste opnames worden we een studio ingeloodst,
een soort zwarte doos met tribunes, wij herkennen het niet.
Dan komt opeens Paul de Leeuw te voorschijn, hij is de BN-er die we gaan portretteren.
Hij zit de hele dag model, afgewisseld met interviews en andere opnames.
Ik ga naar huis met veel indrukken en informatie over Paul de Leeuw.
Ik heb goed geluisterd naar de interviews die Hanneke Groenteman met hem gedaan heeft.
Ik heb natuurlijk geschilderd, maar omdat ik een linosnede ga maken,
moet ik overnieuw beginnen.
Na een dag nadenken ga ik de volgende dag tekenen,
de dag daarna zet ik Paul de Leeuw op het linoleum.
Het gutsen en drukken kan beginnen, ik heb 10 kleuren gepland.
Na een week komt Hanneke Groenteman met een cameraploeg langsin mijn atelier kijken,
om te zien hoe ver het portret gevorderd is. Als ik vertel nog 7 kleuren zie ik haar denken :
Gaat dat lukken,. ik heb dan nog 7 dagen, dat kan precies.
De dag voordat de presentatie is wordt het toch nog even spannend,.
de voorlaatste kleur wil niet drogen, ik kan dan de laatste essentiële kleur.
niet drukken. 's Avonds om 23.00 uur kan het uiteindelijk.
De volgende avond is de presentatie van de portretten in het Rijksmusem in Amsterdam.
Alle 3 de portretten worden voor Rembrandts portretten gezet en later op de avond.
kiest Paul de Leeuw een portret.
Hij kiest mijn portret, geweldig.
Meer informatie over het laten maken van een portret,
voorbeelden van door mij gemaakte portretten
vindt u op
portret.html .
Het portret van Paul de Leeuw staat in de
Kunstagenda 2009
De verschillende stadia van het portret
Het portret van paul de Leeuw is een linoleumsnede opgebouwd uit 10 kleuren.
Hieronder ziet u het ontwerp op het linoleum en hoe het portret eruit zag na elke volgende druk.
Het portret van Paul de Leeuw in spiegelbeeld
op het linoleum.
De tiende en laatste kleur
afgedrukt op het doek
Het portret is klaar.
Ik heb het uitgesneden linoleum waar zijn portret van gemaakt is aan Paul gegeven